Åsikter - Uppfödning, omplacering, kullar m.m

Hejsan! :D
 
 
Idag hade jag tänkt skriva lite om vad jag tycker om uppfödning av kanin (tycker in princip samma sak om uppfödning av andra djur med).
 
 
För det första finns det redan otroligt många kaniner som är hemlösa eller har det dåligt där det bor och behöver ett nytt hem. Men folk köper hellre en gullig kaninunge av enn uppfödare.
Det jag försöker få fram här är att det finns redan så många kaniner (och andra djur) som inte har ett hem, så varför då sätta fler till världen? Tycker man kan ge de kaniner som inte har ett hem först och främst. Jag försöker alltid köpa eller rädda kaniner från avlivning som behöver ett nytt hem akut eller inte ens har ett hem sen innan.
Räddade t.ex Cola från avlivning. Det finns inte ett enda fel med honom, så varför avliva ett friskt djur med en underbar personlighet? Jo för man inte kan hitta en annan utväg att göra sig av med djuret. Låter hemskt att säga så, men det är så det oftast är.
 
Så finns det ju väldigt många oserösa uppfödare. De tar en kull men vet inte om de har plats, tid eller ekonomin för ungarna som blir kvar. Vart tar dem ungarna då vägen?
Förhoppningsvis löser uppfödaren det på något smidigt sätt. Men ibland kan de släppa ut ungarna, avliva dem eller ge dem ett jäkla skit liv, för att det inte finns tid eller plats för dem.
 
Sen finns det ju många bra uppfödare också, som har ett syfte med sin uppfödning. T.ex att avla fram duktiga hoppkaniner, vilket jag inte tycker är jätte okej då jag inte är så förtjust i att föda upp ett djur för att satsa på en sport med djuret. Det är ju ett om kaniner tycker det är kul utan att vara uppfödd hoppis och vill tävla ändå. (Så som jag tävlar med mina, för att dem älskar att röra på sig och tycker det är roligt att träffa andra människor och kaniner).
Men ni som föder upp hoppkaniner eller har en uppfödd hoppkanin själva ska inte ta åt er av det jag säger om ni inte vill, då det är mina egna åsikter.
 
Sen att föda upp för att få ett bra psyke m.m tycker jag är ett syfte. För man vill ju inte avla på en rädd och sur kanin. För det mår inte kaninen heller bra av.
Sen att föda upp för ras typiska utseenden är jag väl inte heller så förtjust i. Vad spelar det för roll hur kaniner ser ut? Bara den har en bra personlighet så är den väl en bra kompis?
Har aldrig riktigt fattat grejen med att ställa ut kaniner eller andra djur som är så rastypiska att de nästan är sönder avlade.
 
Sen så föder man ju upp en massa kaniner för att få just den kroppsformen och den färgen och då är vi ju där igen att det kanske blir ungar som inte blir sålda, uppfödaren kan inte ha kvar dem för att de inte har rätt utseende och man kan inte ha hur många som helst.
 
 
Nu är ju inte alla uppfödare såhär, men som sagt så är detta bara min åsikt om aveln. Jag förstår ju att man måste ju ta någon kull för att kaninerna ska finnas kvar. Men de ska ju inte behöva vara renrasiga, rastypiska kaniner med en viss färg eller mass avlas. Utan det är ju insidan som räknas, är min åsikt i alla fall. Sen kan ju någon annan tycka något helt annat om uppfödningen och ha en helt annan synvinkel på hur kaniner och andra djur avlas fram.
 
 
Ha de! :D

Kommentera inlägget här :