Åsiktsfrågor

Hejsan! :D
 
 
Tänkte skriva mina åsiker om några saker. Har fått låna frågorna från en kompis som har gjort ett liknande inlägg på instagram. Kika gärna in hennes instagram också, @fyrkloverns_kaninhoppare
 
 
Vad tycker du om människor som behandlar kaniner som leksaker?
 
- Jag tycker det är hemskt. Liksom, en kanin har också känslor. Kan bli skadad, sjuk eller må psykiskt dåligt utav något.
 
 
Vad tycker du om att ha marsvin och kanin tillsammans?
 
- Jag tycker inte det är särskilt lämpligt att ha dom tillsammans. Kaninen kan skada marsvinet eller ge marsvinet sjukdomar m.m.
 
 
Vad tycker du om föräldrar som köper kaniner (och andra djur) i födelsedags present till små barn?
 
- Det beror ju på hur moget barnet är. Men jag är ändå helt emot att ge bort djur i present, ett djur är ju faktiskt en levande och kännande varelse. Barn förstår oftast inte hur mycket jobb det är med ett djur, vilket ansvar barnet och föräldrarna har för djuret osv.
 
 
Vad tycker du om att man avlivar ungar som inte blivit sålda?
 
- Jag tycker det är hemskt och egoistiskt. Det är ju faktiskt en själv som satt de små till liv och då tycker jag man har ett ansvar att hitta ett bra hem till dom, och gör man inte det, då ska man vara beredd på att ha kvar dom själv och ge dom ett värdigt och lyckligt liv.
Kan man inte ha kvar några ungar så tycker jag inte ens man ska ta kull. (Finns ju redan så många hemlösa kaniner ändå).
 
 
Vad tycker du om människor som föder upp kaninungar ENDAST för att dem är gulliga?
 
- Har man plats för att ha kvar dem sen själv och ge dom ett långt, lyckligt liv så tycker jag det är ganska okej ändå, men ändå egoistiskt.
 
 
Vad tycker du om att människor (främst i Kina) rycker av pälsen på angora kaniner? Som orsakar enorma smärtor.
 
- Jag tycker rent utsagt att det är hemskt! Det är ju djurplågeri! Låt kaninerna behålla sin päls, vi behöver den inte. Måste man ta bort pälsen tycker jag man kan ta det på ett snällare sätt som inte orsakar kaninen eller andra djur någon som heslt smärta eller obehag.
 
 
Vad tycker du om att ha kaninen löst ute på gården 24/7?
 
- Jag tycker det är underbart att ge kaninen den friheten, även om det är en stor risk att ha den ute på det sättet. Men jag skulle hellre ge kaninen ett kort, lyckligt liv med ett naturligt beteende. Än att den ska få sitta i en bur största delen av sitt liv och inte kunna komma ut så mycket och skutta och springa.
 
 
Vad tycker du om att ha kaniner i för små burar?
 
- Jag vill inte ens ha mina kaniner i burar men inte ha dom ute hela tiden då det är mycket rovdjur där jag bor.
Men till frågan, jag tycker inte det är okej alls. Kaninen ska ha så mycket utrymme som det är möjligt för att kunna skutta och må bra. Det får inte kaninen i en för liten bur.
 
 
Hur tänker du om att ha innekanin och utekanin?
 
- Jag tycker det är bättre att ha kaninen ute för dem. Men jag skulle kunna tänka mig att ha innekanin också.
 
 
Något som irriterar dig inom kaninvärlden?
 
- Att kaniner är mycket som ett slit och släng djur. T.ex tröttnar man på den är det bara att släppa ut den, hitta ett nytt hem åt den eller avliva den.
Det är det inte, dom förtjänar precis lika mycket kärlek som vilken människa/djur som helst.
 
 
Din åsikt om alla videos på yt där folk har kaninungar i sele och hoppar med dem?
 
- Jag tycker inte det är okej att hoppa med kaninungar under 4 månader! De ska få vara ungar så länge som möjligt. Deras kropp måste få utvecklas färdigt.
 
 
Vad tycker du om alla bilder på ca 2-5 kaniner i jättesmå burar? (främst kinesiska och japanska insta sidor)
 
- Som sagt tycker jag inte det är att EN kanin bor i en för liten bur, men såpas många i en för liten bur gör mig rasande.
 
 
Borde det finnas fler regler inom kaninhoppning som är till för att skydda kaninerna?
 
- Jag vet faktiskt inte. Är inte så insatt i kaninhoppningen, än.
 
 
Tycker du man ska ge mycket godis när man hoppar med en kanin?
 
- Nej, det tycker jag inte. Kaninen ska vilja hoppa för att den tycker det är kul, inte för att känna sig tvingad för att den vill ha godis.
 
 
(Ingen direkt kaninrelaterad fråga, men tar med den ändå)
Vad tycker du om att äta och leva vegetariskt och veganskt?
 
- Jag tycker det är underbart, och att fler och fler gör det är fantastiskt. Är ju själv ovo-lakto vegetarian men försöker gå över till vegansk kost.
 
 
Vad tycker du om kaninaféer i t.ex Japan?
 
- Visste inte vad det var så var tvungen att söka upp det hehe.
Så länge inte kaninerna far illa och att dom inte blir alltför stressade tycker jag det verkar som en bra grej.
 
 
 
 
Glad Halloween på er också.
 
 
 
Ha de! :D

Kommentera inlägget här :